CZYTELNICZE ŚWIĘTO DLA NAUCZYCIELI, BIBLIOTELKARZY I WSZYSTKICH MIŁOŚNIKÓW KSIĄŻKI

Plakat 1 II Ogólnopolskie Sympozjum Czytelnicze

„Czytanie buduje relacje” to hasło II Ogólnopolskiego Sympozjum Czytelniczego. Impreza odbędzie się już za tydzień, a my polecamy wykłady i warsztaty przygotowane przez organizatorów. To nie lada gratka dla nauczycieli, bibliotekarzy i wszystkich miłośników czytania.

Program imprezy w dniu 27 kwietnia 2023 roku w godz. 9.00 – 15.30:

Wykłady:
9.00-9.10 Powitanie gości – Bartłomiej Piechaczek, Dyrektor Regionalnego Zespołu Placówek Wsparcia Edukacji
9.10-9.40 Kapitał kulturowy jednostki w perspektywie zmian cywilizacyjnych – dr hab. Edward Nycz, prof. UO, Dyrektor Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego
9.45-10.15 Żywa biblioteka jako przestrzeń do dialogu, integracji i edukacji – dr Dagmara Kawoń-Noga – RZPWE PBW w Opolu, pedagog, wykładowca akademicki, Członek Krajowej Rady Bibliotecznej, Rady Naukowej przy Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Krakowie, redaktor “Bibliotekarza Opolskiego”
10.20-10.50 Imersyjne relacje w czytaniu, dwugłos pokoleniowy w kontekście syndromu nieczytania – dr Iwona Konopnicka, dr Adam Konopnicki, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego
10.55-11.25 Od czytania do opowiadania i z powrotem – Beata Frankowska, absolwentka warszawskiej polonistyki, animatorka kultury, redaktorka, edukatorka, opowiadaczka historii, związana od ponad dwudziestu lat z najstarszym w Polsce Stowarzyszeniem opowiadaczy “Grupa Studnia O.”, koordynatorka programowa Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Opowiadania w Warszawie. Pracuje w Mazowieckim Instytucie Kultury

11.25-11.40 Przerwa kawowa

11.40-12.10 Alternatywna Lista Lektur – Magdalena Siekierzyńska, wicedyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży, współzałożycielka Fundacji Wspierania Dzieci w Nauce EDICO
12.15-13.15 Jak zainteresować dzieci filozofią? – metoda profesora Matthew Lipmana (na przykładzie Teatralnych Poranków Filozoficznych w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu) – Agnieszka Zientarska, Zespół Państwowych Placówek Kształcenia Plastycznego w Opolu im. Jana Cybisa w Opolu; edukatorka, trenerka, współpracuje ze Szkołą Alternatywnego Kształcenia w Opolu – „TAK”, Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu, prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Opolskim. W Radiu Opole prowadzi audycje poświęcone kulturze.
13.20-13.50 IBUK Libra – platforma książek elektronicznych. Nowoczesna technologia dla czytelnika – Anna Radoszewska, menadżer ds. kluczowych klientów IBUK Libra, Wydawnictwo Naukowe PWN

13.50-14.15 Przerwa (ciepły posiłek)

14.15 – 15.30 Warsztaty (jeden do wyboru):
• Książka i co dalej? Dobre praktyki w promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży – Aneta Derda, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, koordynatorka programu PoczytajMy; współtworzy Alternatywną Listę lektur;
• Moje czytanie – Iwona Konopnicka, Instytut Nauk Pedagogicznych UO;
• Czerwona nić. WARSZTAT OPOWIADANIA HISTORII – Beata Frankowska – Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie opowiadaczy “Grupa Studnia O.”;
• Z książką nam po drodze – Nika Jaworowska-Duchlińska, autorka i ilustratorka książek dla dzieci m.in. książki „Z Duchem (do) Teatru”, Wydawnictwo Bajka, 2017 (nominacja do Mądrej Książki 2018), współpracuje z Biblioteką Narodową

Organizatorzy: Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu i Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Miejsce wydarzenia: Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu, ul. Kościuszki 14.

Udział w spotkaniu jest płatny – koszt 180 zł

Link do zapisów elektronicznych na stronie organizatora.

 

INFORMACJA O WARSZTATACH

Książka i co dalej? Dobre praktyki w promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży – Aneta Derda
Od 2018 szkolę nauczycieli i bibliotekarzy oraz koordynuję projekty edukacyjne. Skupiam się głównie na działaniach związanych z partycypacją uczniowską, nowoczesnych metodach nauczania oraz edukacji czytelniczej. Literatura dziecięca to jedna z moich pasji, dlatego właśnie współtworzę Alternatywną Listę Lektur i traktuję ją jako jedno z najważniejszych i najprzyjemniejszych działań, w jakie się angażuję. Każda z książek jest dla mnie jak element układanki, do której dopasowuje inne – metodykę, oryginalny kontekst, pole do dyskusji na ważne tematy – dając tym samym dzieciom i dorosłym proste narzędzie do komunikacji i wzajemnego zrozumienia.

Moje czytanie – Iwona Konopnicka
Czytanie stanowi niepodważalny fundament, dzięki któremu konstruujemy nie tylko swoją wiedzę, ale przede wszystkim wyposażamy siebie w niewyczerpane źródło przeżyć, emocji i uczuć, wzbogacając tym samym relacje ze światem oraz zasoby życiowe budujące naszą tożsamość. Kontakt z literaturą poprzez czytelnictwo jest jedną z form nawiązywania relacji, które są podstawą uczestnictwa w edukacji, kulturze i życiu kulturalnym. Każdy człowiek bez względu na wiek, wykształcenie, status materialny posiadający kulturę czytelniczą reprezentuje osobowość kulturową, konstruując swój własny ogląd rzeczywistości. Warsztat „Moje Czytanie” będzie zachęceniem do twórczego trialogu czyli do relacji z naszą przestrzenią życiową, którą wspólnie będziemy „opisywali” słowem, gestem, symbolem, obrazem, ruchem i … .

Czerwona nić. WARSZTAT OPOWIADANIA HISTORII – Beata Frankowska
Zapraszam do doświadczenia, w jaki sposób – wychodząc od lektury – możemy przejść swobodnie do ustnej opowieści na żywo. Poznamy wyznaczniki dobrej opowieści – jak wyobraźnia, rytm, tempo, muzyka, uporządkowana struktura, relacja osobista z tekstem i słuchaczami, ciało i głos. Sprawdzimy, co pomaga w budowaniu relacji z opowieścią i słuchaczami/czytelnikami. Zastanowimy się, jaką rolę w opowiadaniu na żywo odgrywa improwizacja. Poznamy i wspólnie opowiemy baśnie i opowieści różnych kultur.

Z książką nam po drodze – Nika Jaworowska-Duchlińska
Przemyślane i przygotowane zajęcia mogą zapewnić radość uczestniczącym w nich dzieciom, jak i prowadzącym. Na podstawie wybranych książek uczestnicy szkolenia poznają „abecadło” tworzenia autorskich scenariuszy kreatywnych zajęć dla najmłodszych, do wykorzystania w szkołach, bibliotekach, domach kultury. Uczestnicy poznają zalety podziału zajęć na etapy pracy indywidualnej i grupowej. Dowiedzą się, jak dobrać narrację, narzędzia, materiały i formę pracy artystycznej do wybranego tematu. Zostanie przedstawiona lista książek, z którymi warto pracować i co ważne większość z nich została ,,przetestowana” podczas zajęć z najmłodszymi.