NAJMŁODSI W SIECI – CO IM ZAGRAŻA I JAK ICH CHRONIĆ?

Alarmujące dane w raporcie na temat aktywności dzieci w internecie!

Strona Tytułowa Raportu Pt. Internet Dzieci

Kilkulatki w social mediach

Mimo że serwisy społecznościowe i komunikatory dozwolone są zwykle od 13. roku życia, to aż ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta przynajmniej z jednego z nich. Najpopularniejszy jest Tik Tok, mniej Facebook i Instagram. Najczęściej korzystają też z aplikacji Messenger i Whatsapp. Przerażające jest, że wśród 10 najpopularniejszych, to znaczy najczęściej odwiedzanych stron, jest serwis pornograficzny!

Przykładowe dane z Raportu:

Grupa wiekowa 7-12 lat:

  • Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%).
  • Co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.
  • Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).
  • Najintensywniej korzystają z TikToka – jego użytkownicy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i zwykle uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Szacuje się, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.

Grupa wiekowa 7-14 lat:

  • 85% z nich korzysta z internetu (2,7 mln).
  • Spośród nich 96 proc. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.
  • Najczęściej korzystają z platform społecznościowych (2 godziny dziennie) i streamingowych (blisko 2 godziny).
  • Tematy, które wybierają to: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.
  • Z rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95 proc internautów z tej grupy, podobny odsetek odwiedziło treści edukacyjne, zaś erotyczne – 51 proc.
  • Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.

Działać trzeba już!

„Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie” zawiera nie tylko dane i ich analizę, ale również rekomendacje działań. Są one niezbędne, aby skutecznie chronić dzieci i młodzież przed przemocą, w tym seksualną, i nadużyciami.

Najważniejsze z nich to:

  • Zakaz kierowania jakiejkolwiek reklamy do dzieci poniżej 13. roku życia oraz wykorzystywania wizerunku takich osób w reklamie.
  • Zdecydowane ograniczenie możliwości udostępniania wizerunku oraz innych danych  dzieci poniżej 13. roku życia w mediach cyfrowych.
  • Wprowadzanie do programów wychowania i kształcenia tematyki z zakresu kompetencji informacyjnych, cyfrowych i medialnych, uczenie od najmłodszych lat higieny cyfrowej, krytycznego i refleksyjnego podejścia do treści publikowanych w internecie.
  • Stworzenie szczegółowych rozwiązań − standardów ochrony dziecka w środowisku cyfrowym dla branży reklamy i marketingu.
  • Skuteczna i konsekwentna egzekucja prawa w zakresie szczególnej ochrony dzieci poniżej 13. roku życia w przestrzeni platform społecznościowych oraz prawno-karnej ochrony osób małoletnich przed przemocą w mediach cyfrowych.
  • Bardziej restrykcyjne postępowanie wobec sprawców przestępstw seksualnych dokonywanych w internecie, w tym nieuchronność kar.
  • Współpraca z operatorami telefonii komórkowej i dostawcami internetu.
  • Programy uświadamiające dla osób dorosłych – rodziców, urzędników, wychowawców, nauczycieli, trenerów – dotyczące zjawiska krzywdzenia dzieci w sieci i działań prewencyjnych.
  • Ograniczanie przez rodziców i opiekunów rosnącej skali używania smartfonów i aplikacji – nawet przez kilkuletnie dzieci.
  • Zachęcanie do korzystania z przedmiotu „edukacja zdrowotna”, którego program zawiera m.in. zintegrowane podejście do nauki o zdrowiu oraz prewencję przemocy seksualnej.
  • Szkolenia dla rodziców.
  • Propagowanie numerów telefonów, adresów e-mail, stron internetowych do zgłaszania podejrzeń popełnienia przestępstwa w sieci oraz treści destrukcyjnych.
  • Promocja telefonów zaufania.

Cały Raport z monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie – „Internet Dzieci” można przeczytać i pobrać tutaj.

Organizatorami inicjatywy są:

  • Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”
  • Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP)
  • Polskie Badania Internetu
  • Gemius.

Raport powstał pod patronatem Sejmu RP oraz Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Informacje pochodzą  ze strony: https://cyfroweobywatelstwo.pl/